Etsitkö tietoja omasta suvustasi - aloita sukututkimus

Sukuneuvosto haluaa kartoittaa ne seuran jäsenet, jotka harjoittavat konkreettisella tasolla sukuhaaransa tutkintaa tai ovat aikeissa ryhtyä siihen. Jos tunnut kuuluvasi tähän tutkijoitten joukkoon, ilmoita yhteystietosi puheenjohtajalle.

Sukuneuvosto on myös kiinnostunut seuran ulkopuolella toteutetuista Toivasten sukua koskevista tutkimuksista ja niiden toteuttajista.

Lisätietoja toivastensukuseura@gmail.com

HENKILÖTIETOLAKI OHJAA SUKUSEUROJEN SUKUTUTKIMUSTOIMINTAA

Lain edellyttämä tietosuojaseloste on päivitetty vuonna 2022 asetusten vaatimalle tasolle.

Sukuseura haluaa tallentaa sukurekisteriin myös uudempia henkilötietoja sukututkijoita ja tulevia sukupolvia varten. Tietosuoja asetuksen mukaan julkisia tietoja eivät ole, henkilön yksilöinnin osoittavat tiedot, kuten osoite, syntymä- ja kuolinajat, osoitetiedot ym. Pelkkä nimitieto ei ole tietosuojan piiriin kuuluva. Asetuksen mukaan kaikki yli 100 vuotta vanhemmat tiedot ovat julkisia. Jälkipolvista alle 100 vuotta nuorempia tietoja ei julkaista seuran verkkosivuilla, eikä pilvipalveluissa. Tietoja saavat käyttää vain sukuseuran valtuuttamat henkilöt.

OMAN SUKUHAARAN TUTKIMUKSEN ALOITTAMINEN

• iäkkäimpien sukulaisten haastattelu
  • mahdollisimman tarkat henkilötiedot:
    • nimet, syntymä- ja kuolinajat ja -paikat
    • vihkiajat, ammatit ja asuinpaikat
  • perheen ja suvun kirjalliset dokumentit
    • perheraamattujen merkinnät
    • kuolinilmoitukset
    • valokuvat
    • kirjeet ja kortit
    • perunkirjoitukset, omaisuuden kauppakirjat ym.
    • hautakivien tiedot
  • perhedokumenttien tiedot olisi hyvä varmistaa alkuperäisistä kirkonkirjoista, kirkkoherranvirastot tarjoavat sukuselvityspalveluja  maksua vastaan.