Ohje digitointiin digikameralla

1. Kuvaus kannattaa tehdä hyvässä myötävalossa (kamera ei saa osoittaa ikkunaa kohti).
  2. Jos valokuva on lasin alla kehyksessä, irroita lasi pois, koska se aiheuttaa heijastuksia.
  3. Laita kamera päälle ja aseta sen kuvausohjelmaksi Lähikuvaus (yleensä kameroissa se on ilmaistu kukkamerkillä). Tarvittaessa tarkista asetus kameran ohjekirjasta.
  4. HUOMIO! Aseta kameran salama pois käytöstä!
  5. Aseta valokuva pöydälle tukea vasten nojalleen ja kamera sitä vastaan kohtisuoraa kuvan mukaisesti.
  6. Aseta kameran etäisyys ja sen alle sopivan korkea tuki esim. kirja siten, että valokuva näkyy kameran  esikatseluruudussa keskellä ja kokonaan.
  7. Jos kamera ei suostu tarkentamaan kuvaan, siirrä kameraa kauemmaksi ja zoomaa kuva siten, että valokuva näkyy mahdollisimman suurena esikatselussa.
  8. Paina toisella kädellä kamera tukevasti tukea vasten, jottei se heilahda ja ota kuva.
  9. Ota varmistukseksi muutama kuva lisää ja lataa kuvat tietokoneelle.
  10. Valitse kuvista tarkin ja lähetä se Sukuseuran sähköpostiin
     toivastensukuseura@gmail.com

Esimerkkikuva on kuvattu Canon PowerShot A20:lla (vm. 2001), jossa kuvan koko on vain 1600 x 1200 pikseliä.